Dirigent en begeleider

Nieuwe dirigent

Vanaf 28 augustus 2023 is Janine Pas dirigent van het Roois Gemengd Koor. Voor Janine is dat een uitgelezen mogelijkheid om te werken waar haar wortels liggen: in Sint-Oedenrode.
Janine is een veelzijdige sopraan en staat bekend om haar groot toonbereik en de flexibiliteit van haar stem. Zij studeerde operazang in o.a. Den Haag en Parijs en nam daarnaast masterclasses in binnen- en buitenland. Haar werkterrein ligt/lag niet alleen in Nederland bij o.a. de Nederlandse Bachvereniging en Opera Zuid, maar evengoed ook in het buitenland bij b.v. Berliner Philharmoniker en het Glyndebourne Festival.
Janine heeft als zangpedagoge ook een privépraktijk en geeft masterclasses. Voor uitgebreidere informatie zie haar eigen website en andere websites en social media.

Voor het koor is het een buitenkans om met Janine als dirigent te kunnen zingen.

Afscheid van interim-dirigent

Op 24 april nam Anja Koldenhof-Timmers afscheid van het RGK met een presentatie aan familieleden en Vrienden van het koor. In de 7 maanden van haar interim-dirigentschap is Anja een bijzonder enthousiaste koorleider gebleken die een goede sfeer en actieve deelname van de koorleden met zich meebracht. Omdat haar dirigentschap wederzijds zo goed beviel was het jammer dat het interim-dirigentschap niet kon overgaan in vast dirigentschap. Voor Anja was het werken in de avond te zwaar.

Interim-dirigent

Anja Koldenhof-Timmers, geboren en getogen in Sint-Oedenrode, is al vanaf haar vroege jeugd geboeid door stem en expressie, zingen en muziek. Binnen deze disciplines heeft ze verschillende opleidingstrajecten gevolgd.

Foto: MooiRooi.nl

In 1992 is zij afgestudeerd als zangpedagoge aan het Conservatorium in Arnhem (tegenwoordig ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten afd. Muziek) bij Gerda van Zelm. In de jaren die volgden heeft ze diverse (stem)lessen en bijscholingscursussen gevolgd in methodieken als Compleet Voice Technique (CVT), Estill Voice Trainingsystem (EVT), Lichtenberg en Pahn. Om helemaal up-to-date te blijven volgt ze regelmatig workshops, seminars en intervisiegroepen. Anja is lid van de Nederlandse Vereniging voor Zangpedagogen (NVZ).

In de jaren 1992 – 2001 was Anja verbonden aan de muziekscholen van Wageningen en Ede als docente Zang en als dirigente van de leerlingenkoren.

Sinds 2001 heeft Anja haar eigen “zangschool” onder de naam Voix Si! Naast individuele zanglessen geeft ze binnen Voix Si! vooral groepslessen, koorscholing, stemvorming of stemlessen aan professionele acteurs en sprekers; ook koren en ensembles kunnen bij haar terecht voor een gedegen cursus koor- en/of stemvorming (o.a. Mannenkoor Zevenaar, Novo Cantare Arnhem, Valley Voices Ede, Good Company Nijmegen, Miracle Sound Doetinchem, 50PlusKoor Ede, Alfons Diepenbrockkoor Nijmegen).

Als dirigente was Anja werkzaam bij Het Voixlala Koor en Het Half Zes Koor in Arnhem,  Gemeente Remonstranten Koor in Oosterbeek en de koren van De Musical Akademie in Nijmegen. Momenteel leidt zij het vrouwenensemble Just Fabulous in Driel.

Behalve binnen haar lespraktijk Voix Si! is Anja werkzaam geweest als vaste gastdocente bij de afdeling Muziektheater van ArtEZ waar zij zangmethodiek-lessen en anatomie/fysiologie-lessen verzorgde aan de studenten van de afdeling Muziektheater.

Vanaf de start in 2006 t/m juli 2013 was Anja  verbonden aan de Nederlandse Musical Akademie  (voorheen Frank Sanders Akademie) waar ze samenwerkte met o.a. Frank Sanders, Willem Nijholt, Simone Kleinsma en Pia Douwes. Bij deze musicalopleiding gaf Anja de zanglessen en werden de studenten opgeleid in het musical- en muziektheater vak.

Bij de Volksuniversiteit Arnhem verzorgde Anja de cursus “Stemvorming” en organiseerde zij workshops o.a. een rondleiding en operabezoek in Muziektheater Amsterdam (Stopera).

Voor het tweede achtereenvolgende schooljaar is Anja in 2022/23 verbonden als docent “Stemvorming” bij verschillende Pabo’s in Noord-Brabant (Fontys).

Als zangeres is Anja regelmatig actief als koorlid in het Brabant Koor, als soliste in kleinere muziekgezelschappen (o.a. Macceroni) en in het ensemble Siskin (zang en piano) waarmee ze als één van de drie zangeressen het lichte-chanson-genre ten gehore brengt.

Na 40 jaar weggeweest te zijn, woont Anja nu weer met veel plezier in haar geboortedorp en hoopt zij een mooie bijdrage te kunnen leveren aan het muzikale leven in Rooi.

Begeleider

Brechje van den Brand uit Sint- Oedenrode studeerde klassiek piano aan het Brabants Conservatorium en Argentijnse tango aan het conservatorium in Rotterdam.

Ze is actief in het Rooise muziekleven. Brechje geeft les en begeleidt regelmatig koren en solisten en organiseert concerten voor jonge talenten. Behalve piano speelt zij ook accordeon en volgt vioolles.

Brechje begeleidt het Roois Gemengd Koor op projectbasis bij concerten.